loading...

گروه مشاوره رايانه ، تلفن همراه

هيواتك سامانه تخصصي رايانه كمك تلفني و مشاوره تلفن همراه , مشكلات موبايل , مشكلات رايانه و لپ تاپ , مشكلات اينترنت و شبكه هاي اجتماعي است.

بازدید : 275
11 زمان : 1399:2

به گزارش شبكه اطلاع رساني راه دانا؛ عضويت در يك كانال تلگرامي كافيست تا از صبح شما هم در جريان افزايش لحظه‌اي قيمت ارز قرار گرفته باشيد. قيمتي كه امروز ركورد بالاترين نرخ دلار در تاريخ كشور را جابجا كرد و در جايگاه جديدي ايستاد.

به گزارش شبكه اطلاع رساني راه دانا؛ عضويت در يك كانال تلگرامي كافيست تا از صبح شما هم در جريان افزايش لحظه‌اي قيمت ارز قرار گرفته باشيد. قيمتي كه امروز ركورد بالاترين نرخ دلار در تاريخ كشور را جابجا كرد و در جايگاه جديدي ايستاد.

در آخرين ساعات شب گذشته ۱۸ فروردين و پس از فراز و فرود هاي فراوان، پرونده معاملات هردلار با قيمت بيش از ۵ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد. رقمي كه شايد كمتر كسي فكر ميكرد امروز با جهش ۵۰۰ توماني مواجه شد و به مرز ۵ هزار و ۷۰۰ تومان برسد.

در اين وضعيت اولين سوالي كه براي بسياري از مردم پيش مي‌آيد اين است كه چرا دلار گران شد؟ به همين جهت برخي سناريوهاي محتمل براي افزايش نرخ ارز در روزهاي اخير و بالاخص امروز را بررسي مي‌كنيم.


* نغع بودجه‌اي دولت از افزايش قيمت ارز

اولين و محتمل ترين گزينه براي ريشه‌يابي افزايش نرخ دلار را بايد در سياست‌هاي ارزي دولت جستجو كرد. طي ماه‌هاي اخير كه انواع ارز خارجي روند رو به رشد به خود گرفته است بارها و بارها مسئولان دولتي نسبت به افزايش آن ابراز نگراني كردند اما آنچه در عمل اتفاق افتاد گران شدن بيش از پيش نرخ ارز بود.

به همين دليل بخشي از كارشناسان معتقدند افزايش قيمت ارز در بازار ، برنامه دولت براي جبران بخشي از كسري بودجه دولت است. از دلايلي كه اين عده براي توجيه استدلال خود مطرح مي‌كنند اين است كه پيش از اين در روزهاي آغازين بهمن‌ماه سال ۹۶ حسن روحاني رئيس‌جمهور در گفتگوي تلويزيوني خود با مردم از وضع خوب منابع ارزي كشور سخن گفته بود.

همچنين اخيرا در سخنان مسئولين و برنامه ريزان اقتصادي دولت نيز زمزمه‌هايي از افزايش قيمت ارز وجود دارد كه اين گزاره را بيشتر تقويت مي‌كند.

به عنوان نمونه مي‌توان به يادداشت مسعود نيلي دستيار ويژه اقتصادي رئيس‌جمهور اشاره كرد كه به افزايش نرخ ارز براي كمك به توليد اشاره مي‌كند. نيلي مي‌نويسد: وقتي نرخ ارز در خلاف جهت تورم تثبيت مي شود، بالاترين و موثرترين كمك به توليد كنندگان خارجي صورت گرفته و بيشترين صدمه به توليد كنندگان داخلي وارد مي شود.

اكبر تركان ديگر مشاور روحاني از جمله حاميان افزايش قيمت دلار است و آن را اقدامي خوب مي‌داند. وي در گفت‌وگويي با اشاره به روند افزايش مي‌گويد: «اينكه قيمت دلار بالا رفت كار خوبي بود چاره‌اي نبود چون آن موقع مصنوعي قيمت دلار را پايين نگاه داشته بودند، وقتي سطح عمومي قيمت‌ها بالا مي‌رود دلار هم بالا مي‌رود.»

بنابراين اگر بي‌عملي دولتي‌ها در كنترل بازار ارز و ادعاي رئيس‌جمهور مبني بر خوب بودن وضعيت منابع ارزي كشور را در كنار هم قرار دهيم، اين موضوع به ذهن متبادر ميشود كه دولت از افزايش قيمت دلار ناراحت نيست و بلكه متنفع است.


دلالان عامل گراني دلار

جمشيد بسم‌الله براي خيلي‌ها آشناست. فردي كه در جريان افزايش‌هاي نرخ دلار در سال ۹۱ به صحنه‌گردان ميداني دلالي ارز در چهاراه‌ اسلامبول تهران معروف شد. اين بار هم اما همچون دفعه قبل سودجويي و نقش دلال‌ها در افزايش نرخ ارز پررنگ است.

گرچه دفعه قبل و در اواخر سال گذشته كه قيمت ارز خيلي كمتر از روزهاي اخير بالا رفت دولت با برخورد پليسي سعي در مواجهه با دلالان ارز را داشت اما در حال حاضر دلالان به راحتي در خيابان ها و در شبكه‌هاي مجازي قيمت را دستكاري و لحظه‌اي بالا مي‌برند بدون آنكه نسبت به برخورد دولت ترسي داشته باشند.

از همين جهت مي‌توان دلالان را كه البته تعدادشان كم هم نيست و در زماني كه دست صرافي‌ها از ارز خالي است مبالغ زياد دلار در اختيار دارند را يكي ديگر از عوامل گراني امروز دلار در نظر گرفت. دلالاني كه حالا هر كدام هم براي خودشان كانالي در تلگرام دارند و به‌روز شده‌اند.


احتكار صراف‌ها

معاملات صوري صرافي‌ها در سامانه ثنا براي احتكار ارز و به تبع آن باز شدن راه براي افزايش تقاضا و كاهش عرضه را مي‌توان عامل ديگري براي وضعيت نابسامان اين روزهاي دلار در نظر گرفت. در واقع بسياري از صرافي‌ها ارزي را كه بايد در اختيار متقاضيان واقعي انجام دهند، توزيع نمي‌كنند و دلارها را احتكار كرده و با استفاده از نابساماني بازار، سودهاي بالا كسب مي‌كنند.

روش كار نيز بدين صورت است كه صرافي‌ها با استفاده از كارت‌هاي اجاره‌اي ملي و عابربانك‌هاي اجاره‌اي معامله‌هايي را در سامانه ثنا به ثبت مي‌رسانند كه به هيچ‌وجه واقعي نيست و هيچ ارزي در آن رد و بدل نشده است. در اين ميان صرافي‌ها هم حفظ ذخاير خزانه خود را دليل اين رفتار عنوان مي‌كنند. بازاري‌ها مي‌گويند، هر زمان كه قيمت دلار رو به بالاست، كسي دلار نمي‌فروشد؛ چراكه نمي‌تواند دوباره همان ميزان را به خزانه خود برگرداند.

همانطور كه در ماجراي افزايش نرخ ارز در سال ۹۱، صرافي‌ها هم نقش اصلي داشتند و حتي برخي نزديكان مسئولان كشور هم در آن ايام با تاسيس صرافي به دنبال كسب سود بودند، اين بار هم مي‌توان نقش صرافان را در نظر گرفت.


آمريكا و مسئله برجام

تهديدهاي گاه و بيگاه مقامات فعلي و قبلي آمريكا درخصوص برجام و ممانعت‌هايي كه علي‌رغم توافق، در مسير دستيابي ايران به منابع ارزي و دلاري ايجاد كردند، يكي از دلايل افزايش قيمت ارز در سال‌هاي اخير مي‌باشد. ناگفته پيداست كه اين روند كژدارومريض طي‌ مدت اخير با لفاظي‌هاي رئيس‌جمهور و مقامات آمريكا عليه ايران با چاشني خودفروشي صهيونيست‌ها سعودي‌ها شدت گرفته است.

شدت يافتن مواضع طرف آمريكايي عليه ايران و برجام در زماني كه قرار است ترامپ بار ديگر تمديد تحريم‌هاي هسته‌اي را تعليق كند اين باور را براي برخي به وجود آورده كه ممكن است ترامپ از برجام خارج شود. تاثير رواني اين مسئله سبب شده است، مردم عادي به فكر تبديل دارايي‌هاي خود به دلار بيفتند.

طبق آخرين آمار ارائه شده، بيش از ۲۰ ميليارد دلار در خانه‌هاي مردم نگهداري مي شود كه رقم بسيار بالايي است و لازم است مسئولين هرچه سريعتر فكري به‌حال برگشت اين ارزها به چرخه اقتصادي كشور كنند.


محدوديت منابع ارزي دولت

ديگر دليلي كه مي‌توان براي افزايش نرخ ارز در نظر گرفت، عدم امكان دسترسي دولت به دارايي‌هاي ارزي خارجي است. در واقع برخي كارشناسان بر اين باورند شرايط كشور براثرتحريم‌ها همچون سال ۹۱ طوري شده است كه دولت امكان ورود ارز ناشي از صادرات نفت و منابع گاز و پتروشيمي به كشور را ندارد و از اين رو در تنگناي ارزي قرار گرفته است.

تنگنايي كه قرار بود با مذاكرات هسته اي و توافق برجام از بين برود اما آنچه در واقع اتفاق افتاد جز در موارد محدودي كه آنها هم كارايي خود را از دست داده‌اند، در ساير موارد همچنان دست دولت بسته است و محدوديت و تحريم وجود دارد.

راه حل اصلي

اين موارد مطرح شده در كنار دلايل ديگري نظير ادعاي رئيس‌كميسيون اقتصادي مجلس مبني برخروج ۳۰ ميليارد دلار ارز از كشور درماه‌هاي پاياني سال ۹۶ ، همچنين جو رواني و همراهي ناشي از افزايش لحظه‌اي نرخ ارز، ترس همپيمانان خارجي ايران براي واردات ارز در شرايط تحريم و محاكمه كساني كه در زمان تحريم ها به ايران كمك مي‌كردند و... از عمده دلايلي است كه اين روزها سبب شده قيمت ارز بالا رود.

از سوي ديگر افزايش دلار بلاشك اگر درست مديريت شود مي‌تواند در كوتاه مدت كمكي به حرك درآمدن چرخ توليد كشور كند اما در مقابل برخي از ملزومات زندگي را نيز گران مي‌كند و تورم با خود به همراه مي‌آورد.

از اين رو به نظر مي‌رسد تنها راه موجود براي خروج از اين بحران اين باشد كه دولتمردان گرچه طي‌ سال‌هاي گذشته فرصت اتكاي اقتصاد به داخل كشور را از دست داده‌اند و همواره با نگاه به سمت بيرون مرزها در پي حل مشكلات كشور بودند، اين‌بار و براي جبران كم‌كاري‌هاي گذشته عزم خود را جزم كنند و با تكيه بر دو اصل ممنوعيت واردات كالاهاي داراي مشابه داخلي و حمايت از كالاهاي داخلي و در كنار سياست استفاده از ارزهاي مشترك به غير از دلار در مبادلات بين‌المللي، كشور را از بحران‌هاي اقتصادي كه ممكن است در آينده بازهم تكرار شوند نجات دهد.


منبع : شبكه اطلاع رساني راه دانا


منبع : چرا ارز گران شد؟

هيواتك , سامانه مشاوره هيواتك , رفع مشكلات رايانه , رفع مشكلات موبايل , رفع مشكلات اينترنت ,پاسخگويي به سوالات كامپيوتري , پاسخگويي به سوالات رايانه اي , پاسخگويي به مشكلات رايانه اي ,سامانه رايانه كمك هيواتك , رايانه كمك هيواتك , رايانه كمك تلفني , مشاوره خريد موبايل , رفع مشكلات كامپيوتري , مشكلات كامپيوتري تلفني , مشاوره خريد لپ تاپ , معرفي پيام رسان تلگرام و نحوه عضويت , خاموش شدن چراغ اينترنت مودم و قطع و وصل شدن اينترنت , روش هاي پاكسازي فايل هاي اضافي اندرويد , معرفي شبكه اجتماعي اينستاگرام و عضويت, راهنماي نرم افزار اندرويد سامانه ثنا , فراموش كردن سوالات امنيتي اپل آيدي , فعال كردن Find My iPhone , پيدا كردن گوشي آيفون دزديده شده ,چگونه كش تلگرام را پاك كنيم ؟ , دادن مك ادرس به مودم tp-link , مك فيلترينگ مودم زايكسل ,نصب كارت صدا , عمودي نوشتن در ورد , ريكاوري عكسهاي پاك شده تلگرام , ارور ساخت اكانت اينستاگرام , باز كردن قفل گوشي سامسونگ , پاك كردن other ايفون , رفع مشكل قطع شدن صدا در ويندوز ( ويندوز7 , 8.1 , 10 ) , مشكل روشن نشدن آيفون , تشخيص گوشي قاچاق از گوشي اصل , كد تست گوشي سامسونگ ( كد هاي مخفي سامسونگ ) , فارسي كردن زبان اينستاگرام , فعال سازي و لغو رومينگ همراه اول , مسدود كردن تماس هاي دريافتي ايفون , حذف اپل آيدي , گذاشتن پيام ثابت در لايو استوري , آنبلاك كردن در اينستاگرام , چگونه كلش را سيو كنيم ؟ , دو قراردادي كه آتيه‌سازان را با مشكل مواجه كرد , خانه‌هاي روستايي بيمه مي‌شوند , صرف‌نظر از درآمد مالياتي به بهاي افزايش ضريب نفوذ بيمه , ماجراي تلگرام ويروسي چه بود؟ , بعد از سرقت يا گم شدن گوشي همراه بايد چكار كنيم؟ ,نسخه به‌روزرساني شده براي آيفون‌ها منتشر شد , كدام شهرها زودتر به اينترنت ۵G مجهز مي‌شوند؟ ,آئين‌نامه حمايت‌هاي قضايي از دانشجويان ابلاغ شد , شكايت از تعيين سقف حقوق براي مقامات و مديران دولتي , منابع درمان تامين اجتماعي را به خزانه نريزيد , گلايه كارگران از مجلس به‌خاطر مصوبه ضد تأمين اجتماعي در بودجه ۹۷ , كاهش 4.4 درصدي موجودي پرونده هاي دادگستري استان كرمان , تسك ميران، وارد كننده قانوني و رسمي محصولات MI در ايران , رجيستري تبلت پس از رفع موانع واردات , شيائومي مشمول رجيستري شد , عرضه قانوني محصولات برند MI در ايران , پر شدن هارد كامپيوتر , كانكت نشدن گوشي به جيميل

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 44

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 446
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • بازدید امروز : 160
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 118
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 19
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 844
  • بازدید ماه : 529
  • بازدید سال : 18016
  • بازدید کلی : 458252
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی