به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان، يكي از اقدامات مهم دستگاه قضايي در ساليان اخير ايجاد ساختاري با عنوان پژوهشگاه قوه قضاييه است. پژوهشگاهي كه با هدف تامين نياز‌هاي علمي و پژوهشي دستگاه قضايي راه اندازي شد و با وجود اينكه كمتر از ۵ سال از عمر آن مي‌گذرد اقدامات پژوهشي بسياري در آن انجام شده و اين پژوهشگاه به خوبي توانسته است جاي خود را در دل جوامع دانشگاهي و اساتيد و پژوهشگران باز كند و با تمركز بر برگزاري نشست‌هاي نقد آرا، در راستاي شفافيت آرا قدم بردارد.

يكي از پژوهشكده‌هايي كه ذيل اين پژوهشگاه در حال فعاليت است پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات است. اين پژوهشكده با اين كه عمر فعاليتش قريب به دو سال است، اما توانسته به خوبي نياز‌هاي دستگاه قضايي را شناسايي كرده و با تلاش در ايجاد تعامل مناسبي با مراكز علمي و دانشگاهي و نخبگان، تصوير مناسبي از فضاي بين رشته‌اي حقوق و فناوري اطلاعات پايه‌ريزي كند.

در اين راستا گفت‌وگويي داشتيم با محمدرضا هراتي نيك سرپرست پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات پژوهشگاه قوه قضاييه كه در حال حاضر دانشجوي سال چهارم دكتراي مديريت فناوري اطلاعات دانشگاه علامه طباطبايي (ره) است. متن اين مصاحبه تفصيلي به شرح ذيل است:

خبرگزاري ميزان: براي سوال اول درباره آغاز فعاليت خود و پژوهشكده توضيح بفرماييد؟

سرپرست پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات پژوهشگاه قوه قضاييه: پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات از اواخر سال ۹۴ فعاليت خود را به صورت جدي آغاز كرد. البته پژوهشكده از سال‌هاي قبل ۹۴ به صورت سيستمي و سازماني وجود داشت، اما به صورت رسمي كار خود را آغاز نكرده بود. در پاييز سال ۹۴ اين اتفاق افتاد و امور اين مجموعه به بنده سپرده شد تا فعاليت جدي آن پيگيري و پايه گذاري شود. البته شايان ذكر است به علت مشكلات اداري و لزوم طي كردن روال اداري فعاليت‌هاي پژوهشكده آمار به صورت جدي‌تر از اواخر دي ماه ۱۳۹۵ شتاب لازم را گرفت.

خبرگزاري ميزان: هدف از ايجاد چنين پژوهشكده‌اي در پژوهشگاه قوه قضاييه چه بود؟

هراتي نيك: همان گونه كه در سند راهبردي تدوين برنامه چهارم توسعه قضايي آمده است، يكي از مولفه‌هاي اصلي در تدوين برنامه توسعه قضايي مذكور، مديريت فناوري و اطلاعات است. بايد دانست در نظام مديريت خرد وكلان امروز، مديريت كردن بدون فناوري اطلاعات معنا ندارد؛

لذا متوليان فناوري اطلاعات در قوه قضاييه پيگير اين بودند كه يك هسته مركزي براي كار‌ها شكل بگيرد تا بتوانند مطالباتي كه مجموعه دستگاه قضا براي پيشبرد فناوري اطلاعات در حوزه قوه قضاييه نياز دارد در يك مجموعه پژوهشي پيگيري شود.

شايد يكي از خاستگاه هاي اصلي تاسيس پژوهشگاه قوه قضاييه اين ديدگاه راهبردي باشد كه با ايجاد حلقه‌اي ميان قوه قضاييه، مراكز علمي و دانشگاهي بتوانيم نياز‌هاي مطالعاتي و پژوهشي دستگاه قضايي را شناسايي و سپس در گام بعد تأمين كنيم. اين امر سبب شكل گيري يك اتاق فكر نخبگاني براي ارائه راه حل هاي كارآمد براي مشكلات بعضا پيچيده و در هم تنيده قوه قضائيه خواهد شد.

خبرگزاري ميزان: در پژوهشكده آمار روند كار به چه صورت است؟

سرپرست پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات پژوهشگاه قوه قضاييه: ما در پژوهشكده يك شوراي پژوهشي مستقل را در نظر گرفته‌ايم، اين شورا متشكل از چند تن از نخبگان علمي فناوري اطلاعات، حقوقدانان و قضات با تجربه دستگاه قضايي است كه بر مسير تصويب، برنامه ريزي و موضوعات كلان طرح هاي پژوهشي حوزه آمار و فناوري اطلاعات قوه قضائيه نظارت دارد. اين شورا بسيار در تلاش است كه بتواند آن ديدگاه تخصصي بين رشته‌اي حقوق و فناوري اطلاعات را شكل دهد.

يكي از دغدغه‌هاي اصلي ما اين است كه همانند ديگر حوزه هاي رو به رشد در فناوري اطلاعات در كشورمان (همانند بانكداري الكترونيك)، بتوانيم حوزه فناوري اطلاعات حقوقي- قضايي را رشد داده و بگوييم در اين زمينه قوه قضاييه از يك بلوغ اوليه خارج شده و فناوري اطلاعات به يك ابزار كار كردي، راهبردي و موثر تبديل شده است.

خبرگزاري ميزان: تاكنون چه دستاوردها و اهدافي را در اين پژوهشكده طراحي يا عملياتي كرده‌ايد؟

هراتي نيك: در اين مدت كه از فعاليت پژوهشكده آمار مي‌گذرد خوشبختانه توانستيم طرح‌هاي خرد و كلان پژوهشي مختلف را شروع كرده و به دستاورد‌هاي خوبي هم برسيم.

در حال حاضر بر روي سامانه‌هاي اطلاعاتي اجرايي قوه قضائيه، همانند سامانه سمپ، سامانه سخا (سامانه خدمات الكترونيكي قضايي) طرح هاي پژوهشي تعريف و اجرا شده است و در ادامه مترصد آن هستيم تا اين امر براي سامانه ابلاغ الكترونيك ، سامانه ثنا نيز پيگيري و طرح ريزي شود. اين سامانه‌ها خوشبختانه اكنون در حال خدمت رساني به مردم، همكاران اداري و قضايي ما هستند و ما به عنوان پژوهشكده مرتبط، با تعاريف محور‌هاي پژوهشي، سعي داريم تا ظرفيت‌هاي رشد و خدمت رساني بهتر اين سامانه‌ها را بيش از پيش فراهم آوريم.

خبرگزاري ميزان: درباره اين سامانه ها كمي بيشتر توضيح دهيد؟

سرپرست پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات پژوهشگاه قوه قضاييه: در رابطه با اين سامانه‌ها بايد گفت كه ريشه‌ شكل گيري اين سامانه‌ها كار‌هاي پژوهشي و علمي بوده است. شايد بتوان اين كار‌هاي پژوهشي را همان جرقه هاي اوليه تشكيل پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات دانست.

ما در پژوهشكده فارغ از ساختار‌ها به دنبال برنامه‌ها و اهداف علمي خود بوده‌ايم، چون در بسياري از مواقع در جامعه ابتدا ساختار‌ها ساخته مي‌شود سپس بر اساس آن به فكر فعاليت مي‌افتيم، اما ما در پژوهشكده ابتدا به اين موضوع توجه كرديم كه آيا اين هسته مي‌تواند به يك راهكار عملياتي برسد يا نه؟ آيا اين هسته مي‌تواند به بلوغ برسد يا نه؟ آيا اهدافش، ما را پيش مي‌برد يا نه؟

خبرگزاري ميزان: در رابطه با محورهاي كار پژوهشكده توضيح بفرماييد كه چه موضوعاتي را در دستور كار داريد؟

هراتي نيك: ما در پژوهشكده سه محور يا به عبارت ديگر سه گروه پژوهشي داريم: گروه پژوهشي "حقوق و فناوري اطلاعات"، گروه پژوهشي "سيستم‌هاي اطلاعاتي قضايي– حقوقي" و نهايتاً گروه پژوهشي "مهندسي فناوري اطلاعات و زيرساخت".

در گروه پژوهشي مهندسي فناوري اطلاعات و زيرساخت بحث زيرساختي و شبكه‌اي را داريم. در اين زمينه، ما به دنبال آن هستيم كه تا زيرساختي كه براي فناوري اطلاعات و ارائه خدمات و راه حل‌هايي كه در مجموعه دستگاه قضايي موجود است و قرار است در آينده زير بار برود، مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.

در اين محور پژوهشي بررسي مي‌شود كه اين زيرساخت بايد چگونه باشد، چه دغدغه ها، سوالات و ابهام هايي براي متوليان اجرايي و عملياتي مهم است و ...؛ سپس بتوانيم با تعريف محور‌هاي مطالعاتي اقدامات پژوهشي را براي آن‌ها فراهم آوريم.

در اين حوزه مي‌توانيم به بحث رايانش ابري اشاره كنيم. براي اين كار يكسري تحقيقات مبني بر اينكه چگونه از اين زيرساخت در قوه قضاييه استفاده كنيم انجام شده است. يا چگونه مي‌شود در اين زمينه تمركز لازم صورت گيرد و نمونه‌هاي اوليه از آن چگونه كار مي‌كند را مورد بررسي قرار داده ايم.

اكنون يك طرح پژوهشي با موضوع امكان سنجي اين موضوع در حوزه اجرايي محدود در سامانه مديريت پرونده را در دست اجرا داريم. يعني در حال تست فناوري رايانش ابري در سامانه سمپ هستيم كه ببينيم كار در آينده و در ابعاد بزرگتر چگونه خواهد بود.

يكي از راهبردهاي ما اين بوده است كه حتي المقدور از مطالعات آزمون و خطا پرهيز شده و بر اساس تجارب بدست آمده در دامنه هاي ديگر و يا در ساير كشور‌ها، دانش لازم به دست آيد و بر اساس اين انباشته جمع آوري شده، ادامه كار طرح ريزي و پيگيري شود و بر اساس تجارب مرتبط و مطالعات تطبيقي انجام شده، طرح‌ها و فعاليت‌هايي را در دستور كار قرار دهيم كه بتوانيم اثرات آن را در حوزه كاربرد در فضاي كوتاه مدت و ميان مدت مشاهده كنيم.

البته اينگونه هم نيست كه از مطالعات نظري و مسائل پايه‌اي بلند مدت غافل باشيم، ولي موضوعاتي كه شدني تر باشند را در اولويت قرار داده‌ايم.

خبرگزاري ميزان: موضوعاتي كه در گروه سيستم هاي اطلاعاتي مورد بررسي قرار مي‌گيرد چيست؟

هراتي نيك: محور ديگر گروه پژوهشي ما بحث سيستم‌هاي اطلاعاتي قضايي است. در اين محور صحبت از اين مي‌شود كه سامانه‌هايي كه در ابتدا ذكر شد چگونه موثرتر مي‌تواند به مردم خدمت كند؟ چگونه مي‌تواند غناي بيشتري داشته باشد و چگونه مي‌شود مشكلاتي كه احتمالاً در حال حاضر گريبان گير اين سامانه هاست، برطرف شود؟

در اين خصوص، ما بررسي مي‌كنيم كه سامانه‌هايي فعلي در حال حاضر چگونه فعاليت مي‌كنند و در آينده چه سيستم‌هاي اطلاعاتي جديدي مي‌تواند در كنار آن‌ها قرار بگيرد و يك پناسيل نهفته اي را شكوفا نمايد.

خبرگزاري ميزان: آيا در رابطه با بهبود زيرساخت ها نمونه اي مي‌توانيد بيان كنيد؟

سرپرست پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات پژوهشگاه قوه قضاييه: بله. در اين رابطه كار‌هاي مختلفي درخصوص بهبود زيرساخت‌ها داشته‌ايم و سعي شده است تا يك چرخه به هم پيوسته شامل ارائه يك راه حل و بهبود مستمر آن تا لايه بهره برداري شكل گيرد.

به عنوان نمونه، پس از ارائه يك خدمت الكترونيكي، بر روي بحث پردازش تصاوير در آن سامانه تمركز كرديم تا بتوانيم با ارائه راه حل مناسب از مشكلاتي كه در اسكن تصاوير وجود دارد، بكاهيم.

يعني ما يك خدمتي كه در حال ارائه است را مورد بررسي قرار داده و عارضه و مشكلات آن را شناسايي كنيم؛ سپس راه‌حل‌هايي كه در ارائه خدمت بهتر وجود دارد را مطرح مي‌كنيم.

درباره سامانه پردازش تصاوير بايد اين توضيح را داد كه يكي از مشكلاتي كه ما در مسير ثبت اطلاعات داشتيم بحث كيفيت پايين عكس‌هاي اسكن‌شده بود كه خوانايي لازم را ندارند. يا از جاي درستي از صفحه اسكن نشده و همه متن و عكس در فايل تصوير اسكن شده نيامده است. اين موضوع باعث مي‌شد كه اخطار رفع نقص صادر شود و نارضايتي بين مردم ايجاد شود. اكنون ما اين موضوع را به عنوان يك عارضه شناسايي كرده ايم. يعني اين عارضه در فرآيند پايش خدمات الكترونيك قضايي شناسايي شد.

اينكه بتوانيم موتوري داشته باشيم كه تصوير از مبدأ كه وارد سيستم مي‌شود تصوير باكيفيتي باشد از دو جهت مورد توجه است. هم از نظر بهره برداري كه آن تصوير از نظر كاركردي غناي لازم را داشته باشد و هم از نظر فني داراي حجم كم و قالب‌هاي كاربردي باشد. يعني اين عكس و يا متن اسكن شده از طرفي بايد حاوي تمامي اطلاعات مورد نياز باشد و از طرف ديگر قابليت استفاده در همه سيستم‌ها را داشته باشد. يعني داراي فرمتي باشد كه خوانايي لازم وجود داشته باشد. اين كار پژوهشي در حال حاضر با همكاري محققاني از دانشگاه صنعتي اميركبير در حال پيگيري است.

در سيستم‌هاي اطلاعاتي به دنبال اين هستيم كه يك‌سري سيستم اطلاعاتي فراهم كنيم كه به لايه‌هاي مختلف تصميم‌گيران قوه قضائيه اطلاعات دانش مناسب را ارائه دهد و بستري براي ارائه خدمت بهتر به مردم باشد.

خبرگزاري ميزان: مي‌توانيد مصداقي ديگر از سامانه اطلاعاتي را ارائه دهيد؟

سرپرست پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات پژوهشگاه قوه قضاييه: بله. مثلا در مولفه مديريت فناوري اطلاعات در برنامه‌هاي راهبردي توسعه قضايي اشاره شده است كه سيستم‌هاي مديريت پرونده كه حال حاضر سامانه سخا و سامانه سمپ مدنظر است؛ در اين حوزه درحال ارائه خدمت هستند. يكي از كار‌هاي خيلي خوب كه در اين محور انجام گرفته شده، بحث شناسايي نارسايي‌هاي اطلاعاتي و مشكلاتي بوده كه در ورود اطلاعات در حوزه سمپ وجود داشت. براي اين كار يك كار پژوهشي خوب انجام گرفت و به نسبت آن اقدامات خوبي در فضاي نظارتي فناوري اطلاعات تعريف، پيگيري و اجرايي شد. به حول قوه الهي، خوشبختانه بايد عنوان كرد كه اين پژوهش‌ها خيلي خوب نتايج خود را در بهبود كار كرد نظام ورود اطلاعات در سامانه سمپ نشان داد.

كار ديگري كه در سامانه سخا انجام داديم بحث فرآيندكاوي بود. همچنين در يك پروژه با محققان دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه تهران در حال همكاري هستيم كه بحث ارزيابي عملكرد جامع سامانه سخا صورت گيرد. در اين پژوهش همه ابعاد سامانه مثل رضايتمندي مردم، شاخص‌هاي عملكردي دفاتر و ... مورد توجه قرار گرفته است.

يعني سعي شده است كه يك بسته كامل در اين حوزه را تهيه كنيم. البته اين طرح فعلا در مرحله اجراست و هنوز تكميل نشده است.

موضوع ديگري كه در اين گروه پژوهشي در دستور كار داريم بحث بهروش‌ها و استاندارد‌هاي مديريت خدمات قضايي است كه بتوانيم خدمات مديريت فناوري اطلاعات را در قوه قضائيه بومي‌سازي كنيم.

مثلاً سامانه سمپ از سال‌هاي ۸۵-۸۶ راه افتاده است، ولي مي‌بينيم كه تبلور وجودي و كاركردي آن از سال‌هاي ۹۰ به بعد مشاهده شد.

يعني زمينه فني يك راه‌حل وجود دارد، اما بحث پذيرش آن مهيا نيست. البته پشتيباني قوانين هم بسيار مهم است. ما بحث دادرسي الكترونيكي را در قوانين داريم. تهيه و تصويب قوانين براي الكترونيك شدن امور قضايي خصوصا ماده ۶۵۵، خيلي به ما كمك كرد تا بتوانيم مبتني بر پايه استواري به ادامه كار بپردازيم.

هدف تكاملي كه براي آينده در نظر داريم اين است كه در جامعه و فضاي علمي خود اين را جا بيندازيم كه فناوري اطلاعات در قوه قضائيه امروز يك ضرورت است و دانشگاه‌هاي ما مي‌بايست بر روي اين موضوع تمركز شده و كار جدي كنند.

خبرگزاري ميزان: درباره همكاري با دانشگاهها صحبت شد. تعاملتان با مراكز علمي و دانشگاهي چگونه است؟

هراتي نيك: يكي از بهترين قالب‌هاي كار در پژوهشگاه قوه قضاييه همين ارتباط با دانشگاه‌هاست تا بتوانيم هسته‌هاي تفكر و ايده پردازي كه قابل اتكا هستند را در نقاط دانشگاهي و پژوهشي كشور شناسايي كرده تا مسائل خود جهت حل، تحليل و واكاوي را به آن‌ها بدهيم.

ما در پژوهشگاه قوه قضاييه بايد اين رصد و تعامل را دنبال كنيم كه مسائل كاربردي مبتني بر نگاه اجرايي مسئولين چيست. اين موضوع خيلي با ادبيات علمي و دانشگاهي سازگار نيست، لذا ما بايد اين موضوع را در يك قالب تفاهم پياده كنيم تا بتوانيم به يك راه حل مشترك برسيم تا خروجي كه همكاران علمي ارائه مي‌دهند به درد همكاران مسئول در اجرا بخورد كه حلقه از ابتداي كار تا انتهاي كار يك زنجيره به هم پيوسته باشند؛ لذا حوزه فناوري اطلاعات خيلي خوب مي‌تواند خاستگاه اين موضوع باشد و ما هم اين كار را در پژوهشكده دنبال مي‌كنيم.

در زمينه ارتباط گيري با نخبگان دانشگاهي، مترصد برگزاري يك نشست يك روزه نخبگان و اعضاي هيئت علمي حوزه فناوري اطلاعات دانشگاه هاي برتر با مديران و مسئولان كلان فناوري اطلاعات قوه قضائيه هستيم. اين نشست مي تواند ضمن معرفي كارهاي انجام شده تا بدين جا، زمينه همكاري هاي آتي نخبگان را موثرتر، هدفمند تر و پوياتر پيگيري نموده و سبب يك نوع هماهنگي اجرايي ميان صاحب نظران اين حوزه شود.

خبرگزاري ميزان: در ابتداي مصاحبه به سه محور اشاره كرديد. كمي درباره گروه پژوهشي حقوق و فناوري اطلاعات توضيح دهيد؟

سرپرست پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات پژوهشگاه قوه قضاييه: بحث سوم ما بحث حقوق و فناوري اطلاعات است. كار‌هايي كه بين رشته‌هاي حقوقي و فناوري اطلاعات مي‌تواند انجام شود در اين گروه پژوهشي تعريف شده است.

ما در اين محور با نگاه توسعه گرايانه و آينده نگرانه، به صورت نمونه به سيستم‌هاي قضايي و حكميار قضايي فكر كرده‌ايم.

يعني با اين نگاه به دنبال امكان سنجي هستيم. چگونه مي‌شود به سمت سيستم‌هاي اطلاعاتي رفت كه بتوانند به قضات ما در رويه صدور حكم كمك كنند.

درباره اين موضوع بايد بيان كرد كه اين طرح از دل تحقيقات مختلف به دست آمده است و يكي از طرح‌هاي ابتدايي و آغازين ما درپژوهشكده بوده است.

در اين راستا يك رصد داشتيم كه چه پژوهشگاه‌ها يا مراكز علمي با ماموريت مشابه به ما در دنيا وجود دارد. به عبارت ديگر يك سري مطالعه تطبيقي داشتيم كه پژوهشكده‌هايي كه مشابه ما روي فناوري اطلاعات قضايي و حقوقي كار مي‌كنند كدام مراكز عملي هستند و چه موضوعات تحقيقاتي را دنبال مي‌كنند.

در اين مطالعات تطبيقي به اين پاسخ رسيديم كه يكي از موضوعات جدي كه آن‌ها در حال كار بودند بحث سيستم‌هاي شبيه به سيستم حكميار قضايي است.

البته اين موضوع به زيرساخت حقوقي كشور‌ها هم مرتبط است، يعني، چون سيستم قضايي و حقوقي آنها كامن‌لا (نظام رويه قضايي) و زيرساخت آن‌ها مبتني بر سابقه رأي قضات است محورهاي تمركزشان با ما فرق دارد.

لذا اين طرح را به عنوان سيستم‌هاي پيشرو و توسعه‌گر و آينده‌نگرانه در دستور كار داريم تا نيازمندي‌هاي همراه با مسير توسعه فناوري اطلاعات در قوه قضايي شناسايي و تأمين شود.

خبرگزاري ميزان: وضعيت فناوري اطلاعات در قوه قضاييه ايران را نسبت به ديگر كشورها چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

هراتي نيك: در اين خصوص با توجه به مطالعات تطبيقي كه انجام داديم به اين نتيجه رسيديم كه نسبت به برخي از كشور‌هاي دنيا توانسته‌ايم به جنبه‌هاي خوبي برسيم.

مثلاً يكي از كارشناسان ارشد ذي‌ربط يكي از كشور‌هاي پيشرفته به يكي از مسئولان ما گفته بود كه شما چگونه توانسته‌ايد پاي رايانه را به محاكم خود باز كنيد. چون ما در گذشته چنين سابقه‌اي اصلا نداشته‌ايم. اين موضوع نشان مي‌دهد كه ما نسبت به برخي از كشور‌هاي دنيا، داراي رشد و توسعه خوبي بوده‌ايم. در واقع سرعت رشد ما در حوزه فناوري اطلاعات در دستگاه قضايي بسيار خوب است.

خبرگزاري ميزان: براي كاهش فاصله موجود بين دو رشته حقوق و فناوري اطلاعات كارهايي انجام داده ايد؟

سرپرست پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات پژوهشگاه قوه قضاييه: بله اقداماتي شده است. مثلا درباره توجه به بحث فناوري اطلاعات در مجموعه كتب دانشگاهي ما در پژوهشكده اين موضوع را به صورت جدي پيگيري كرديم كه بتوانيم چند واحد درسي بين رشته‌اي در مقطع كارشناسي ارشد به اسم حقوق فناوري اطلاعات ايجاد كنيم و بتوانيم در فضاي فني يك درس مثل مسائل كاربردي فناوري اطلاعات در حقوق داشته باشيم.

البته نمونه‌هايي از تدريس فناوري اطلاعات در رشته حقوق وجود دارد كه نياز به توسعه دارد. با اين حال، اين امر، چون يك بحث جديد است پيگيري شده و اميدواريم كه به نتيجه برسد. چون در فضاي بين‌رشته‌اي بايد زبان هر دو طرف را فهميد و هر دو طرف را همراه نمود تا پذيرش حاصل شود.

خبرگزاري ميزان: مسير حركت خود را صعودي مي‌دانيد؟

هراتي نيك: در اين رابطه بايد گفت كه خوشبختانه با حمايت‌هاي فراوان آيت‌الله آملي لاريجاني و راهبري معاون فناوري اطلاعات قوه قضائيه، جناب حجه الاسلام و المسلمين دكتر شهرياري، همراه بوده، الحق و الانصاف اقدامات خوبي در اين خصوص انجام شده است. به طور مثال، تصويب قانون دادرسي الكترونيك يكي از موضوعات بسيار مهمي است كه در حوزه فناوري اطلاعات قوه قضائيه انجام گرفت. چون همان‌گونه كه مي‌دانيم تصويب يك قانون آن هم با چنين موضوعاتي، كار بسيار دشواري است ولي نتايج فعلي آن ارزشمند است.

خبرگزاري ميزان: به عنوان سوال آخر براي افزايش همكاري با دانشجويان و اساتيد بين رشته‌اي چه برنامه اي داريد؟

هراتي نيك: يكي از اولويت‌هاي ما در پژوهشكده اين است كه بتوانيم از ظرفيت نخبگان فناوري اطلاعات در عرصه‌هاي مختلف مثل عرصه‌هاي فني، مديريتي، سيستم‌هاي اطلاعاتي و ... استفاده كنيم.

ما در اين راستا مايل هستيم نخبگان اين عرصه، موضوع رشد و بلوغ فناوري اطلاعات در قوه قضائيه را به‌عنوان يك هسته قابل اتكا براي پژوهش، تفكر، ايده‌پردازي مورد توجه قرار دهند. چون يكي از هسته‌هاي جدي در خارج كشور در حوزه فناوري اطلاعات همين مباحث پژوهشي حقوقي-قضايي است.

حتي در اين راستا از پايان‌نامه‌ها و رساله‌هاي تحصيلات تكميلي آن‌ها حمايت مي‌كنيم؛ لذا علاقمندان مي‌توانند در زمينه همكاري با پژوهشگاه قوه قضائيه و پژوهشكده از طريق وب‌سايت پژوهشگاه با ما در ارتباط باشند.

منبع : ميزان




هيواتك , سامانه مشاوره هيواتك , رفع مشكلات رايانه , رفع مشكلات موبايل , رفع مشكلات اينترنت ,پاسخگويي به سوالات كامپيوتري , پاسخگويي به سوالات رايانه اي , پاسخگويي به مشكلات رايانه اي ,سامانه رايانه كمك هيواتك , رايانه كمك هيواتك , رايانه كمك تلفني , مشاوره خريد موبايل , رفع مشكلات كامپيوتري , مشكلات كامپيوتري تلفني , مشاوره خريد لپ تاپ , معرفي پيام رسان تلگرام و نحوه عضويت , خاموش شدن چراغ اينترنت مودم و قطع و وصل شدن اينترنت , روش هاي پاكسازي فايل هاي اضافي اندرويد , معرفي شبكه اجتماعي اينستاگرام و عضويت, راهنماي نرم افزار اندرويد سامانه ثنا , فراموش كردن سوالات امنيتي اپل آيدي , فعال كردن Find My iPhone , پيدا كردن گوشي آيفون دزديده شده ,چگونه كش تلگرام را پاك كنيم ؟ , دادن مك ادرس به مودم tp-link , مك فيلترينگ مودم زايكسل ,نصب كارت صدا , عمودي نوشتن در ورد , ريكاوري عكسهاي پاك شده تلگرام , ارور ساخت اكانت اينستاگرام , باز كردن قفل گوشي سامسونگ , پاك كردن other ايفون , رفع مشكل قطع شدن صدا در ويندوز ( ويندوز7 , 8.1 , 10 ) , مشكل روشن نشدن آيفون , تشخيص گوشي قاچاق از گوشي اصل , كد تست گوشي سامسونگ ( كد هاي مخفي سامسونگ ) , فارسي كردن زبان اينستاگرام , فعال سازي و لغو رومينگ همراه اول , مسدود كردن تماس هاي دريافتي ايفون , حذف اپل آيدي , گذاشتن پيام ثابت در لايو استوري , آنبلاك كردن در اينستاگرام , چگونه كلش را سيو كنيم ؟ , دو قراردادي كه آتيه‌سازان را با مشكل مواجه كرد , خانه‌هاي روستايي بيمه مي‌شوند , صرف‌نظر از درآمد مالياتي به بهاي افزايش ضريب نفوذ بيمه , ماجراي تلگرام ويروسي چه بود؟ , بعد از سرقت يا گم شدن گوشي همراه بايد چكار كنيم؟ ,نسخه به‌روزرساني شده براي آيفون‌ها منتشر شد , كدام شهرها زودتر به اينترنت ۵G مجهز مي‌شوند؟ ,آئين‌نامه حمايت‌هاي قضايي از دانشجويان ابلاغ شد , شكايت از تعيين سقف حقوق براي مقامات و مديران دولتي , منابع درمان تامين اجتماعي را به خزانه نريزيد , گلايه كارگران از مجلس به‌خاطر مصوبه ضد تأمين اجتماعي در بودجه ۹۷ , كاهش 4.4 درصدي موجودي پرونده هاي دادگستري استان كرمان , تسك ميران، وارد كننده قانوني و رسمي محصولات MI در ايران , رجيستري تبلت پس از رفع موانع واردات , شيائومي مشمول رجيستري شد , عرضه قانوني محصولات برند MI در ايران , پر شدن هارد كامپيوتر , كانكت نشدن گوشي به جيميل